הרשמה אונליין
ללמוד אצלנוקורסי הלימוד

רשימת הקורסים: קורסי בחירה תשפ"ו

  • הבדלים ויחסים בין המינים - מתוקשב סינכרוני

    קוד הקורס: 170001891
    שם המרצה: ד"ר דריה מעוז
    דרישות קדם: אין
    סמסטר א' ,
    יום ושעה: רביעי, 17:30-20:00
    נקודות זכות: 3

    תקציר הקורס:

    הקורס עוסק בניתוח היחסים בין נשים וגברים מתוך מגוון רחב של פרספקטיבות -פסיכולוגיות, אבולוציוניות, סוציולוגיות, אנתרופולוגיות, כלכליות וביולוגיות. מטרתו להציע הבנה מעמיקה של דפוסי זוגיות ויחסים רומנטיים תוך בחינה של סוגיות מרכזיות כגון בחירת בני זוג, תהליכי היכרות והתאהבות, חלוקת תפקידים מגדרית והשפעתה על איכות הקשר, קונפליקטים בזוגיות, בגידות, פרידות ואתגרים נוספים הניצבים בפני זוגות במעגל החיים.

    הקורס משלב בין סקירה מחקרית תיאורטית לבין דיון ביקורתי בתהליכים תרבותיים וחברתיים, תוך עידוד הסטודנטים לגבש תובנות אישיות ומושכלות על אודות מערכות יחסים.

    דרישות הקורס:

    נוכחות: חובת נוכחות בלפחות 80% מהשיעורים, עם מצלמה פתוחה בזום, כתנאי לקבלת ציון בקורס.

    מטלות הקורס:

      1. סקירת ספרות (40%)בחירת נושא הקשור לזוגיות וסיכום מאמרים אקדמיים בתחום.
      2. בוחן מושגים (20%)מבחן קצר הבודק היכרות עם מושגים מרכזיים שנלמדו בקורס.
      3. מטלה סופית (40%)עריכת ריאיון בנושא הנבחר תוך התייחסות לסקירת הספרות ולמסגרות התיאורטיות שנלמדו והגשתו מתומלל.
      4. הצלחה בקורס מותנית ב: ציון עובר (60 ומעלה) במטלה הסופית, ציון משוקלל של לפחות 60 של כל המטלות




    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • תרבות דיגיטלית - מתוקשב

    קוד הקורס: 170002291
    שם המרצה: ד"ר טל מורס
    דרישות קדם: אין
    סמסטר ב' ,
    יום ושעה: מתוקשב, א-סנכרוני
    נקודות זכות: 3

    תקציר הקורס:


    איך נראים החיים שלנו בעידן שבו הכל – ממערכות יחסים ועד לפוליטיקה, מהזיכרונות האישיים ועד לקהילות שלמות – מתקיים דרך מסכים, אפליקציות, בינה מלאכותית ומאגרי מידע? הקורס "תרבות דיגיטלית" עוסק באופנים שבהם טכנולוגיות דיגיטליות – מרשתות חברתיות ועד צ'אטבוטים חכמים – משנות את הדרך שבה אנחנו חיים, מתקשרים, יוצרים קשרים, זוכרים, מציגים את עצמנו, וצורכים מידע ורגש.
    נלמד כיצד התרבות הדיגיטלית יוצרת שפה חדשה של סמלים, קודים והרגלים, ונחקור שאלות כמו:
    •    איך רשתות חברתיות מעצבות שייכות וזהות?
    •    מה קורה למוסדות חברתיים כמו משפחה כשהתקשורת עוברת לקבוצת ווטסאפ, לוחות שיתוף ולענן? ואיך טקסים כמו חיזור מתקיימים דרך פלטפורמות דיגיטליות ואפליקציות?
    •    מה המשמעות המעבר של חוויות חיים – כמו לימודים אקדמיים – לחוויות בתיווך של מסכים, ללא מפגש פנים אל פנים?
    •    מה תפקידן של מערכות AI כמו ChatGPT בעיצוב הידע, השפה והיצירה?
    •    כיצד טכנולוגיות דיגיטליות מטשטשות את הגבולות בין ציבורי לפרטי, בין עבודה לפנאי?
    •    ואיך נראים חיים דיגיטליים מרגע הלידה – ועד אחרי המוות?
    במהלך הקורס נשלב בין תיאוריה לפרקטיקה: נכיר מושגים עדכניים מהסוציולוגיה, אנתרופולוגיה, STS, לימודי תרבות וטכנולוגיה; ננתח אפליקציות, ממים, פלטפורמות, עוזרות קוליות, מערכות AI, רשתות, ושעונים חכמים; ונפתח כלים לניתוח ביקורתי של המציאות הטכנולוגית שמעצבת את חיינו.


    דרישות הקורס: 


    נוכחות: אין. יש להיכנס מדי שבוע לאתר הקורס.
    מטלות שבועיות:  30%
    מטלת אמצע: 30%
    מטלה מסכמת: 40%
    ציון עובר משוקלל: 60%

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • מוזיקה פופולרית, תקשורת המונים וחברה בישראל - בשפה האנגלית

    קוד הקורס: 170001181
    שם המרצה: ד"ר אבי צמני
    דרישות קדם: אין
    סמסטר א' ,
    יום ושעה: , מתוקשב א-סינכרוני
    נקודות זכות: 3

    תקציר הקורס:

    הקורס יבחן את התפתחות המוזיקה הפופולרית בישראל מתחילת המאה ה-20 ועד היום ואת תפקיד התקשורת בה. נדון במורכבות הזהות הלאומית הגלומה בחקר חברות מהגרים ופליטים, ובמאבק הכוחות בין הכוחות השונים המעורבים בתהליך: המדינה ומוסדותיה, החברה, התקשורת וההשפעות הגלובליות. נסקור את מהלך ההיסטוריה המוזיקלית בישראל, החל מהלאומיות ומוזיקת העם "המומצאת" דרך הופעת ה"אחר" ("מוזיקה מזרחית") ועד לרוק ומוזיקת עולם.

    מטרות הקורס:

    - ההבדלים בין מוזיקה עממית למוזיקה פופולרית.

    - תהליכים בחברה הישראלית וכיצד הם באים לידי ביטוי במוזיקה פופולרית.

    - הקשר בין מוזיקה, תקשורת המונים ופוליטיקה.

    - השפעת שינויים חברתיים בעולם על המוזיקה הפופולרית.

    - ההשפעות העולמיות על המוזיקה הפופולרית בישראל.

    תפוקות הקורס:

    - הבנה כיצד שינויים חברתיים שזורים בשינויים במוזיקה הפופולרית, ויישום ידע זה על אזורים וסגנונות אחרים.

    - השוואה בין השפעת האבולוציה של התקשורת על התפתחות המוזיקה הפופולרית בישראל לבין מדינות אחרות.

    - לימוד של מונחים מוזיקליים בסיסיים של מנגינה וקצב.

    - היכולת להבדיל בין סגנונות מוזיקליים פופולריים.

    - ניתוח צורות בסיסיות של שירים פופולריים.

     

    דרישות הקורס:

    מטלה 1: 15%

    מטלה 2: 15%

    מטלה 3: 15%

    מבחן סופי: 55%

    ציון עובר במבחן הסופי: 60

    ציון עובר בקורס: 60

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • תקשורת בין-תרבותית -בשפה האנגלית - Cross-Cultural Communication- מתוקשב היברידי

    קוד הקורס: 170001211
    דרישות קדם: אין
    סמסטר ב' ,
    יום ושעה: , מתוקשב היברידי
    נקודות זכות: 3

    זהו קורס מקוון א-סינכרוני. במהלך הקורס יתקיימו 2 מפגשים סינכרוניים בזום, הנוכחות חובה. ימי שלישי, בין השעות: 19:00-21:15

    המועדים:  10/03/2026 ו- 17/03/2026

    תקציר הקורס:
    בקורס ירכשו הסטודנטים ידע על הגישות העיקריות לחקר דרכי התקשורת בסביבות תרבותיות שונות ויכירו את הרעיון של אי-הבנה בין-תרבותית. כמו כן, יוכלו הסטודנטים לעשות שימוש מושכל בכלים הדרושים לניתוח של אופני התקשורת הלשונית בקטעי שיח בין-תרבותי במגוון פורמטים תקשורתיים. במהלך הקורס נדון בנושאים הבאים: תפיסת זהות ותרבות, תהליכי החיברות הלשוני בתרבויות שונות, מפגש בין-תרבותי-תקשורתי ומעבר מתרבות לתרבות. נושאים אלה ייבחנו בהקשר תקשורת בין אישית מתוך מגוון מודלים תיאורטיים של אי-הבנות בשיח תוך תרבותי ובין-תרבותי. כמו כן, ייחשפו הסטודנטים לדרכי דיון וביקורת בתחום הניסוח של פעולות דיבור בתרבויות שונות, וכן לדרכים בהן תפיסות עצמי שונות באות לידי ביטוי בשפה.
     
    דרישות הקורס:  
    הגשת מטלות מקוונות מבוססות על קריאה שוטפת של המאמרים ונוכחות פעילה בדיונים  ב-2 השיעורים הראשונים:   20%
    הגשת מטלות דרך אתר הקורס. המטלות צריכות להיעשות באופן שוטף במהלך הסמסטר. לכל משימה יינתן טווח זמן להשלמתה: 40%
    מבחן / מטלה מסכמת: 40%
        

    ציון עובר: 60


    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • אקלים שיעור וניהול כיתה- מתוקשב א-סינכרוני

    קוד הקורס: 170001371
    דרישות קדם: מיועד לחוגים המדעיים בלבד: ביוטכנולוגיה, מדעי איכות הסביבה, מדעי המעבדה הרפואית
    סמסטר א' ,
    יום ושעה: , מתוקשב א-סינכרוני
    נקודות זכות: 2

    תקציר הקורס:

    מטרת הקורס היא לדון בהיבטים מתוך עבודת המורה הקשורים לשיפור היכולת להוביל את הכיתה אל מטרות חינוכיות רצויות. הקורס ישלב ידע תיאורטי ופדגוגי עם שיטות פרקטיות לניהול כיתה, בתוך הסתכלות הוליסטית במערכת הקשרים בין הכיתה, התלמיד, בית הספר והחברה. הקורס יעסוק בדרכים לקדם למידה, סיפוק מהוראה ויצירת אקלים כיתה חינוכי מיטבי. בין הנושאים* שילמדו: פתיחת שנה, תכנון שיעור, פרקטיקות בניהול כיתה, מינוף קונפליקט או עלבון לצמיחה, אקלים כיתתי מיטבי, גבולות וחוזה למידה, אסרטיביות בהוראה, שייכות בכיתה, רגש וקשב בלמידה, תפיסות מורים והשפעתם – העצמה לעומת שחיקה.

    דרישות הקורס:

    א. השיעור יתנהל בצורה מקוונת א-סינכרונית, דרך אתר הקורס במערכת המודל.

    ב. באחריות כל תלמיד/ה לעקוב אחר התפתחות הקורס ולוח הזמנים ולוודא כי המטלות מוגשות. 

    ג. כל המשימות מוגשות באתר הקורס (לא דרך המייל) אשר זמין בכל שעה עבורכם.

    ד. המטלות צריכות להיעשות באופן שוטף במהלך הסמסטר. לכל משימה יינתן טווח זמן להשלמתה ולא יהיה ניתן לבצע משימות לאחר תום הסמסטר.

    דגשים להשתתפות מקוונת:

    א. ניתן ורצוי להיעזר בצוות התמיכה הממוחשב (המרצה אינו הכתובת לנושאים טכניים).

    ב. יש להקפיד על התייחסות מכבדת כלפי המשתתפים בהתדיינות בפורומים.

    הרכב הציון:

    מטלות מקוונות שוטפות א-סינכרוניות (כולל השתתפות בפורומים):         100%

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • הערכה בהוראה-מתוקשב א-סינכרוני

    קוד הקורס: 170002141
    שם המרצה: ד"ר הדס גרונר
    דרישות קדם: מיועד לחוגים המדעיים בלבד: ביוטכנולוגיה, מדעי איכות הסביבה, מדעי המעבדה הרפואית
    סמסטר א'
    יום ושעה: , מתוקשב א-סינכרוני
    נקודות זכות: 2

     

    תקציר הקורס: 

    הקורס עוסק בידע פדגוגי חדשני ובפרקטיקה של תהליכי הערכה ומדידה בהוראה. בקורס נציג שתי גישות מרכזיות בהערכת הישגים - הערכה מסכמת (הערכה של למידה - הש"ל) והערכה מעצבת (הערכה לשם למידה - הל"ל); ונדון בעקרונות ובדרכים בהערכה חלופית: עקרונות בניית מבחן, עבודות חקר, המשוב ככלי להערכת עמיתים, בניית מחוון, מפת מושגים, הערכה בסביבה דיגיטלית ובלמידה מרחוק.
    הקורס מתנהל במתכונת מקוונת א-סינכרוניות באתר מלווה במערכת Moodle וכולל שימוש בפלטפורמות מבוססות בינה מלאכותית (AI)). הערכת הלמידה בקורס מתבססת על מטלות ביצוע שיתופיות. מטלות הקורס מצטברות לכדי "פורטפוליו דיגיטלי אישי" המשקף את  כל תהליכי הלמידה בקורס כמכלול, ומרכיב את הציון הסופי. מטרת העל של הקורס היא לטפח לומד עצמאי בעל מודעות לעקרונות של חדשנות פדגוגית ויכולת יישומה בתהליכי הערכה ומדידה בהוראה.


    נושאי הקורס:
    א. גישות בהערכת הישגים
    ב. עקרונות וכלים להערכה של הלמידה (הש"ל)
    ג. עקרונות וכלים בהערכה לשם למידה (הל"ל)


    דרישות הקורס: 

    1.  עיון במאמר בנושא גישות בהערכה ואבחון ארגוני              20%
    2.  ביצוע של שלוש מטלות- בניית כלי הערכה וניתוחם            80%
     

    ציון עובר: 60

    *יתכנו שינויים; הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-Moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • רב תרבותיות בחברה הישראלית- מתוקשב סינכרוני

    קוד הקורס: 170000791
    דרישות קדם: מיועד לחוגים המדעיים בלבד: ביוטכנולוגיה, מדעי איכות הסביבה, מדעי המעבדה הרפואית
    סמסטר א'
    יום ושעה: רביעי, 18:00-19:30
    נקודות זכות: 2

     

    תקציר הקורס:

    הקורס מבקש להעמיק את ההבנה התאורטית והיישומית של תהליכי הגירה וקליטה בהקשר של חברה מודרנית ורב-תרבותית. במסגרת זו, ייחשפו הסטודנטים למודלים ולגישות תאורטיות מרכזיות העוסקות בהשפעות ההגירה על ילדים, מתבגרים ודור שני, תוך בחינת היבטים של זהות, שייכות, הזדמנויות ואתגרים חינוכיים-חברתיים.
    כמו כן, יידון הקשר בין הגירה לבין מבנה החברה הישראלית, תוך התמקדות בהשלכות התרבותיות, הרגשיות והחינוכיות של תהליכים אלו על קבוצות צעירים ממגוון רקעים.

    שיטת ההוראה בקורס :

      א.         עבודה בקבוצות קטנות בחדרים בזום

      ב.         דיונים

      ג.          סרטונים

      ד.         קריאה מקדימה בין המפגשים

     

    דרישות הקורס:

    1.      נוכחות חובה בשיעורים

    2.      הגשת מטלה אמצע 10%

    3.      עבודה סיום קורס  80%

    4.      השתתפות בקורס 10%

    בעבודה  תידרש התייחסות לקריאת שני מאמרים החובה.

    שימו לב, קיימת אזהרה חמורה לגבי העתקות.

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • מבוא לסוציולוגיה של החינוך- מתוקשב אסינכרוני

    קוד הקורס: 170000741
    שם המרצה: מר פז כרמל
    דרישות קדם: מיועד לחוגים המדעיים בלבד: ביוטכנולוגיה, מדעי איכות הסביבה, מדעי המעבדה הרפואית
    סמסטר ב' ,
    נקודות זכות: 2

     

    תקציר הקורס:
    הסוציולוגיה של החינוך, כחלק מדיסציפלינת הסוציולוגיה, עוסקת בפעולה האנושית בתחום החינוך. היא מראה כי קיים פער בין התכנון לבין הביצוע, בין הפעולה היזומה לבין תוצאותיה בפועל, וכן בין המטרות המוצהרות לבין המדיניות המעשית. הסוציולוגיה של החינוך עוסקת ב"הסרת המסווה" של מוסדות חברתיים, ארגונים, תפקידים ופעילויות חברתיות, במטרה לחשוף את הפער בין האידיאולוגיה לבין המעשה ולסייע, לעיתים, בצמצומו של פער זה. פרספקטיבה ייחודית זו מבקשת לחדור אל מעבר למובן מאליו במציאות היומיום, על-מנת להשיג תובנות חדשות ביחס למניעים, אינטרסים וגורמים – מודעים ובלתי-מודעים – של הפעולה החברתית וארגונה. מוטיב מרכזי בקורס הוא הנושא של אי-שוויון בחינוך, והאמצעים להסוותו, להצדקתו ולשימורו. 
    מטרות הקורס:
    א.    לפתח הבנה של התלמידים את תחום הסוציולוגיה בכלל, והסוציולוגיה של החינוך בפרט
    ב.    לפתח היכרות של תלמידים עם סוגיות יסוד בחינוך הישראלי

    דרישות הקורס: 
    1. נוכחות בשני מפגשים סינכרוניים, בתחילת ובסיום הקורס (התאריכים יצוינו בסילבוס ובאתר הקורס). הנוכחות אינה חובה, אך מומלצת ביותר. השיעורים יוקלטו ויועלו לאתר הקורס.
    2. האזנה להקלטות וצפייה במצגות שיועלו לאתר הקורס משבוע לשבוע.
    3. קריאת מאמרים משבוע לשבוע. כמו כן, תישלחנה מדי שבוע שתי שאלות על המאמר, שיסייעו לכם להתכונן לשיעור שלאחר מכן. התשובות אינן להגשה.
    4. מבחן סופי (בחינה רב-ברירתית): 100% מהציון הסופי. 

    ציון עובר: 60


    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • החוקר כתבנית נוף מולדתו: זהות, שייכות, מחקר ומה שביניהם-מתוקשב היברידי

    קוד הקורס: 170002441
    סמסטר ב'
    יום ושעה: ראשון, 17:30-19:00
    נקודות זכות: 2

     

    תקציר הקורס:


    כיצד הקורונה ומלחמת חרבות ברזל השפיעו על המחקר החברתי בישראל? איך הקשר בין טיפול בחיית מחמד למצב נפשי הוליד מחקר? וכיצד הצליחה חוקרת, כנגד כל הסיכויים, לחדור לעולמן של נשים מאחת הקבוצות החסידיות הקנאיות ביותר? שאלות אלו ועוד נוגעות למפגש שבין החוקר למושא מחקרו ולאופן בו מתמודד החוקר עם אתגרים שונים בבואו לערוך מחקר. הקורס פותח צוהר למפגש שבין חוקרים למחקרם. במהלכו נחשף לחוקר שמאחורי המחקר ונעמוד על הקשר שבין זהות החוקר ומאפייניו לתחום מחקרו; נלמד על התהליך שעובר על חוקרים העורכים מחקר המבוסס על "עבודת שדה"; ונדון בדילמות ובאתגרים הניצבים בפני החוקר ו בדרכי התמודדותו עמם . הקורס יכלול הרצאות, דיונים, מפגשים עם חוקרים, וצפייה בסרטים. 

     

    מועדי המפגשים הסינכרוניים:

     15/3, 12/4, 19/4, 3/5, 17/5, 24,4, 7/6, 21/6

    דרישות הקורס: 


    נוכחות: חובה במפגשי הזום
    מטלה 1:  15%
    מטלה: 2:  15%
    מטלה מסכמת: 70%
    ציון עובר: 60

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • סוגיות נבחרות בחברה החרדית בישראל-מתוקשב היברידי

    קוד הקורס: 170002421
    סמסטר א'
    יום ושעה: שני, 20:00-21:30
    נקודות זכות: 2

     

    תקציר הקורס:


    האוכלוסייה החרדית היא קבוצת מיעוט דתית בחברה הישראלית. אוכלוסייה זו קרובה אלינו מרחק נגיעה – ואנו נתקלים בה ביום יום. בה בעת, היא חברה מתבדלת, ובעלת עולם ערכים משלה. בשנה האחרונה זוכה החברה החרדית לשיח ציבורי נרחב בעיקר סביב סוגיית הגיוס, אך מעבר לכך היא מעוררת שיח ציבורי ומחקרי סביב סוגיות הקשורות למגדר, להשכלה, לשיוויון בנטל הכלכלי ועוד.
    הקורס יעסוק במאפייניה של החברה החרדית, על מנעד זרמיה וקבוצותיה, תוך התייחסות למעמד האישה, למוסד השידוכין, לדפוס הנישואין הרווח בה, ולמבנה המשפחה המקובל בה. עוד נעסוק ביחס החברה החרדית ל "אחר" בעלי תשובה, עדות המזרח  ולאלו הסוטים מן הנורמות המקובלות (רווקים, גרושים, להטב"קים, יוצאים לשאלה) ובסוגיות הנוגעות להשכלה ותעסוקה ולרווחה אישית וחברתית. במהלך הקורס יושם דגש על מוקדי מתח בתוך החברה החרדית ובין החברה החרדית לחברה הסובבת אותה, תוך התייחסות לסוגיות של שיוויון בנטל הבטחוני והכלכלי, למגמות של קנאות דתית מול מגמות של התמתנות, ולאתגרים החדשים שהמציאות המשתנה מזמנת הן
    לציבור החרדי הן לחברה הישראלית. 

    להלן מועדי המפגשים הסינכרוניים: 
      27/10, 3/11, 10/11, 24/11, 8/12, 29/12, 5/1, 19/1, 26/1  

    דרישות הקורס: 


    נוכחות: חובה במפגשי הזום
    מטלה 1: 15%
    מטלה: 2: 15%
    מטלה מסכמת 70%
    ציון עובר: 60


    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.