לימודים מקוונים לעומת פרונטליים
לימודים מקוונים לעומת פרונטליים – יתרונות וחסרונות
עד לפני עשור בלבד, נחשבו לימודים מקוונים לאפיק נישתי ואף תמוה. כיום מדובר באופציה רווחת, ולעתים קרובות מועדפת, בקרב סטודנטים רבים. ההתפתחות הטכנולוגית, לצד שינויים חברתיים וכלכליים, הגבירו את הצורך במודל לימוד גמיש שמאפשר רכישת השכלה גבוהה גם מחוץ לכותלי הקמפוס. רבים, אמנם, עודם תוהים האם אכן מדובר בחלופה שוות ערך ללימודים פרונטליים. כמו בכל בחירה שנעשה, לכל אחד מאפיקי הלימוד יתרונות וחסרונות. אנו במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים משקיעים מחשבה מעמיקה ומשאבים נרחבים על מנת לספק חוויית לימוד מותאמת אישית, תומכת ומעצימה. כמוסד בעל שנים רבות של ותק וניסיון בהנגשת השכלה גבוהה ותפיסה חינוכית חדשנית, אנו מאמצים במהירות פיתוחים עדכניים. להלן נבחן מה אנו מרוויחים ומפסידים מכל אפיק לימודים ויתרה מכך – כיצד ניתן אצלנו ליהנות מהטוב שבשני העולמות.
לימודים מקוונים מציעים גמישות ונגישות
היתרון הבולט ביותר של לימודים מקוונים הוא הגמישות. סטודנטים אינם נדרשים להגיע פיזית לכיתה ויכולים ללמוד מהבית, מהעבודה או מכל מקום אחר. עבור אוכלוסיות כמו הורים, עובדים במשרה מלאה או תושבי הפריפריה, מדובר בהזדמנות יקרת ערך. נוסף לכך, נגישותם של הקורסים המקוונים – מכל מכשיר ובכל שעה – מאפשרת התאמה אישית לקצב הלמידה של כל סטודנט. אלו מאיתנו שמעדיפים ללמוד בשעות הלילה או בזמנים משתנים יוכלו להיתרם משמעותית מאפיק זה. המידע נגיש להם בכל עת, ללא מגבלה גיאוגרפית.
האינטראקציה הבלתי אמצעית של הלימוד הפרונטלי
לצד היתרונות הבולטים שמציעים לימודים מקוונים, חשוב להכיר גם במגבלות הלימודים מרחוק. תוכנית לימודים הכוללת לימוד מרחוק בלבד לא יכולה לשחזר את חוויית האינטראקציה הכיתתית. הקרבה למרצה, העבודה בקבוצות והדיאלוג הפתוח בין התלמידים, כל אלו עשויים, מטבע הדברים, להיות מוגבלים יותר בממשק דיגיטלי.
הניסיון לימד אותנו שלימודים פרונטליים מקדמים בניית קשרים בין סטודנטים, מזמנים אינטראקציות בלתי אמצעיות ומעודדים חשיבה ביקורתית דרך שיח חי. אלו העוסקים בתחומים מעשיים, כמו למשל במסגרת תואר ראשון באופטומטריה, תקשורת או עבודה סוציאלית – הנלמדים במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים –חשים כי החוויה הפרונטלית נותרת חיונית ונהנים משילוב לימודים מקוונים באופן חלקי.
לאופי הסטודנט משקל רב בקבלת ההחלטה הנכונה
לימודים מקוונים דורשים רמה גבוהה של משמעת עצמית. הסטודנט נדרש לנהל את זמנו באופן עצמאי, לצפות בשיעורים, להגיש עבודות ולעמוד במבחנים – לעיתים ללא נוכחות קבועה של מנחה.
לעומתם, הלימודים הפרונטליים מספקים מסגרת ברורה ומוגדרת מראש: שעות לימוד, מרצים נגישים, קורסים מתוזמנים וסביבה לימודית ברורה. סטודנטים שזקוקים למסגרת חיצונית על מנת להתמיד עלולים להתקשות או אפילו ליפול בין הכיסאות במסגרת מקוונת מלאה.
לא כל תחום לימוד מתאים בהכרח ללימודים מקוונים
תחומים תיאורטיים, כמו ניהול או פסיכולוגיה נלמדים היטב גם באונליין. עם זאת, תחומים מעשיים, הכוללים התנסות קלינית, עבודת מעבדה או ציוד מקצועי – דורשים נוכחות פיזית, גישה לציוד וסימולציות בזמן אמת. במובן זה, המודל המשולב – בו מתקיימים גם לימודים מקוונים לצד מפגשים פרונטליים – הופך למתווה אופטימלי עבור רבים מהסטודנטים במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים. כך אפשר ליהנות מגמישות מצד אחד, ומעבודה מעשית חיה מן הצד השני.
אז מה השורה התחתונה?
כדי לקבל החלטה מושכלת, חשוב שנאמוד את היתרונות אל מול החסרונות. כפי שבחנו עד כה, אלו היתרונות המרכזיים בלימודים מקוונים:
-
חיסכון בזמן וכסף – אין צורך בנסיעות, חנייה או מעבר דירה.
-
נגישות גבוהה – קורסים זמינים מכל מקום.
-
אפשרות לשילוב עם עבודה – מסגרת גמישה המתאימה ללומדים עובדים.
-
תיעוד מלא – שיעורים מוקלטים זמינים לצפייה חוזרת.
-
למידה בקצב אישי – התאמה למאפייני הלמידה של כל סטודנט.
עם זאת, ישנם כמה חסרונות שיש לקחת בחשבון
-
היעדר אינטראקציה שוטפת
-
המרצה מרוחק יותר
-
זמן רב מול מחשב עשוי לעייף ולפגוע בריכוז.
-
קושי לשאול שאלות בזמן אמת
המודל המשולב מספק מענה יעיל
המרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים רואה בכל סטודנט אדם שלם – עם צרכים, שאיפות ואתגרים ייחודיים. לכן אנו מציעים מגוון מסלולים המשלבים בין למידה פרונטלית ללמידה מרחוק, בהתאם לאופי התואר ולרצון הסטודנט. במרכז ניתן למצוא כיתות חכמות, מרצים בכירים בעלי גישה היברידית, וסביבה טכנולוגית המאפשרת מימוש מלא של פוטנציאל הסטודנטים – הן בלמידה פנים-אל-פנים והן בלמידה מקוונת.
אז כיצד עלי לבחור?
בסופו של דבר השאלה אם לבחור לימודים מקוונים או פרונטליים תלויה בך. אם יש לך משמעת עצמית גבוהה ונדרשת לך גמישות – למידה מקוונת היא אידיאלית. אם חשוב לך קשר אישי עם מרצים וחברים – עדיף לשלב למידה פרונטלית. כמובן שאם מדובר במסלול מעשי יותר, לא כדאי לבחור במסלול לימודים על טהרת הדיגיטל.
הבחירה בין למידה מקוונת לפרונטלית אינה בינארית, אלא עניין של התאמה אישית.
במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים מאמינים שכל סטודנט ראוי למסלול שמתאים לו, לקצב שלו ולחלומות שלו. אנו מאמינים כי המודל המשולב מאפשר לסטודנטים ללמוד באופן שמתאים להם וליהנות מכל העולמות. רוצה לשמוע עוד? אנו מזמינים אותך לפנות אלינו כאן עוד היום ונחזור אליך בהקדם.