הרשמה אונליין
מרכז אתגרים תמיכה

מרכז אתגרים ע"ש הנרייטה סאלד

מרכז תמיכה לסטודנטים

מרכז אתגרים

מרכז אתגרים ע"ש הנרייטה סאלד במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים תומך בסטודנטים המתמודדים עם קשיים מגוונים על מנת שיוכלו למצות את מלוא הפוטנציאל הלימודי שלהם. המרכז מעניק תמיכה וליווי קבוצתי ופרטני לסטודנטים  המשתייכים לאחת מהאוכלוסיות המוזכרות בהמשך. הטיפול בסטודנטים הוא בגישה הוליסטית ומתייחס לכל מישורי הקושי ולקשרי הגומלין ביניהם.

מרכז אתגרים מהווה גם מרכז חוסן לתמיכה בסטודנטים ובסגל המכללה בפעילויות ייחודיות  לחיזוק החוסן האישי והקהילתי.

למי מרכז אתגרים מסייע?

  • יועצות לקויות למידה:

    דבורה לוקין, dvoralu@jmc.ac.il
    קרין חפוטה, karinha@jmc.ac.il

    תכני הטיפול/ ייעוץ:

    • בדיקת אבחונים ואישורי התאמות.
    • בניית תוכנית עבודה מותאמת.
    • מעקב, ליווי ותמיכה בתהליכי הלמידה.
    • הוראה מתקנת ומתן אסטרטגיות לעבודה.
    • הדרכה של חונכים.
    • תיווך בין סטודנטים למרצים.
    • פגישות עם הסגל האקדמי והמנהלי.
    • העברה של סדנאות לאורך השנה בנושאים מגוונים: ארגון וניהול זמן, כתיבה אקדמית, טכנולוגיות מסייעות, התארגנות לקראת מבחנים.

     

    קריטריונים להגשת אבחון לסטודנטים עם לקויות למידה:

    • יתקבל אבחון דידקטי שנעשה על ידי גורם מוסמך לאבחון לקויות למידה למבוגרים: מאבחן דידקטי בעל תואר שני בלקויות למידה ממוסד אקדמי מוכר או פסיכולוג חינוכי מומחה בליקויי למידה, בעלי הכשרה לאבחון מבוגרים.
    • האבחון יכלול את כל המבחנים הרלוונטיים (מנגנונים בסיסיים, שפה, קריאה, כתיבה, זיכרון, קשב וריכוז ועוד).
    • האבחון יכלול פרוט של רשימת המבחנים שעבר הנבחן ותוצאותיהם, ציוני נורמות וסטיות תקן על פיהם מוערך הביצוע במבחן וכן מסקנות והמלצות אופרטיביות כפי שהן עולות מן האבחון.
    • תאריך עריכת האבחון הוא עד 5 שנים מתאריך הגשתו, כשלכל המוקדם נערך בגיל 16 ונקשר עם בחינות הבגרות. תנאי זה תקף לכל שנה אקדמית בה הסטודנט לומד במרכז.
    • האבחון נערך בשפת האם של הנבחן, בהתחשב בגיל שבו המאובחן הגיע לארץ.
    • אבחון יכלול נורמות התקפות לגיל המתאים.
    • אישור מנוירולוג או פסיכיאטר על הפרעת קשב בנוסף לאבחון דידקטי, לסטודנטים בעלי הפרעת קשב וריכוז.

     

    הערות חשובות להגשת אבחונים:

    • אבחון מת"ל שנעשה מעל גיל 18 תקף לכל החיים. פרטים על אבחוני מת"ל: https://www.nite.org.il/other-tests/matal
    • אבחון שאינו מת"ל תקף לחמש שנים, כשלכל המוקדם נערך בגיל 16 ונקשר עם בחינות הבגרות. האבחון ייבדק בהתאם לקריטריונים הכתובים מעלה.
    • אבחון המצביע על הפרעת קשב וריכוז ללא אבחון דידקטי אינו מקנה זכות למתן התאמות.
    • לגבי כל סוגי האבחונים, המרכז האקדמי שומר לעצמו את הזכות שלא לקבל את ההמלצות בדו"ח האבחון, כולן או מקצתן, או לדרוש מן התלמיד אבחון נוסף.
    • במידה ולא קיים אבחון, מומלץ לתאם פגישה לייעוץ לפני אבחון עם יועצות מרכז אתגרים לפני שנגשים לאבחון כלשהוא.

     

    הגשת אבחונים לצרכי התאמות:

    • לבדיקת זכאות להתאמות בבחינות יש להגיש בקשה למרכז אתגרים בפניות מינהליות באורביט לקביעת פגישה עם הצוות המקצועי במרכז.
    • ניתן להגיש אבחונים ובקשות להתאמות עד חודש לפני תחילת תקופת הבחינות בכל סמסטר.
    • מומלץ לתאם פגישה מסודרת לייעוץ לפני אבחון עם יועצי מרכז אתגרים לפני שנגשים לאבחון כלשהוא.

     

    סטודנטים הזכאים להתאמות יוכלו לראות ולהדפיס את ההתאמות שלהם דרך האזור האישי באורביט לייב > אישורי טפסים ללא תשלום > בהפקת אישורים או טפסים > התאמות בחינות.

    לקריאת המאמר "כמה מילים על מושגים הקשורים ללמידה"

  • ענבל שלום, רכזת נגישות ויועצת לסטודנטים עם מגבלות רפואיות, חונכויות ותגבורים: inbalg@jmc.ac.il

    המרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים רואה בהנגשת הלימודים ערך עליון. רכזת הנגישות במרכז אחראית על תחום הנגישות האקדמית ונגישות השרות. היא אמונה על מתן התאמות בבחינות לאנשים המתמודדים עם מגבלה קבועה או זמנית, וכן על מתן ליווי ייעוץ והכוונה במהלך הלמידה, על סמך אישורים רפואיים רלוונטיים. רכזת הנגישות נמצאת בקשר עם גורמי חוץ כגון ביטוח לאומי, משרד הביטחון ועוד.

     

    מעיין אשואל, יועצת בתחום בריאות הנפש: maayanas@jmc.ac.il

    מענה לסטודנטים עם קשיים בתחום הנפשי או קשיים בתפקוד האקדמי על רקע אתגרים קוגניטיביים אחרים שאינם לקויות למידה (פגיעות ראש למשל).

    לצורך התאמות על בסיס מגבלות גופניות, רגשיות או רפואיות המשפיעות על הלמידה, על הסטודנט להגיש טופס "אישור רפואי לצורך קביעת התאמות" החתום על ידי גורם מוסמך ומומחה בתחום (למשל בעיות אורטופדיות ידווחו על ידי אורטופד ולא על ידי רופא משפחה).

    שימו לב! יש למלא את הטופס הרפואי הרלוונטי מהרשימה שנמצאת באתר המרכז.

    על הסטודנט להעלות את המסמכים הדרושים לפניות מינהליות באורביט בהקדם האפשרי ולכל המאוחר עד תום החודש הראשון של סמסטר א'. במקרה של מגבלה חדשה במהלך שנת הלימודים, על הסטודנט להגיש את המסמכים מיד עם קבלת האבחנה והגדרת המגבלה.

    המסמך צריך לכלול:

    • אבחנה ברורה האם המצב כרוני או זמני.
    • השפעת המגבלה על חיי הסטודנט תוך התמקדות בהשפעת המגבלה על הלימודים ועל ההתנהלות היומיומית.
    • המלצה להתאמות במבחנים שיכולות להקל על התמודדות הסטודנט בבחינה – יש לפרט מה התועלת בכל התאמה.
    • במידה והסטודנט עובר טיפולים יש לפרט את השפעתם ותופעות לוואי אפשריות.
    • להתאמות עקב קשיים בכתיבה שמקורם בגורמים פיסיים, נדרש במרכז האקדמי הרב תחומי ירושלים אבחון תפקודי בכתיבה, המבוצע על ידי מרפא.ה בעיסוק. על האבחון לכלול מבחנים שונים שיפורטו בדוח האבחון. לקבלת הפרוט יש לפנות לרכזת הנגישות במרכז אתגרים

    *אין המרכז מתחייב לקבל את ההמלצות וליישמן כלשונן.

    סטודנטים הזכאים להתאמות יוכלו לראות ולהדפיס את ההתאמות שלהם דרך האזור האישי באורביט לייב > אישורי טפסים ללא תשלום > בהפקת אישורים או טפסים > התאמות בחינות.

  • חברה ערבית:

    יועצות לסטודנטים מהחברה הערבית: ספאא דבסניסרין אשהב

    שירותי הייעוץ כוללים:

    • אוריינטציה לסטודנטים שמתחילים את שנת הלימודים הראשונה שלהם במרכז.
    • סדנאות לכלל הסטודנטים בנושאים שונים: למידה מקוונת, ניהול משימות וזמן, התמודדות עם לחץ לימודי, התכוננות למבחנים, אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות סיכום מאמרים והרצאות, שיפור הזיכרון, סגנונות לימוד, חרדת בחינות, חלון לרב תרבותיות, ועוד.
    • ייעוץ אישי: שיחות אישיות, היכרות, בניית תכנית לימודית אישית מבוקרת, קבלת החלטות.
    • ייעוץ בקבוצות קטנות: התמודדות מול קושי, עבודה משותפת, יצירת מרחבים לימודיים יעילים ללמידה, הכנה להתנסות במרפאות/ מעבדות.
    • ליווי ותמיכה לאורך שנות הלימודים: קשר מול החוג, חשיבה משותפת, מעקב חונכות אישית, עבודה בקבוצות, בקרת הטרדה מינית.
    • הפנייה לגורמי מפתח: התערבות נקודתית בזמן משבר, טיפולים קצרי מועד (מלגות, הלוואות, הפניית סטודנטים לגורם מטפל מחוץ למרכז אתגרים).
    • שירותי הייעוץ מיועדים לסטודנטים מן המכינה ומלימודי התארים השונים.
    • שירותי הייעוץ נגישים בשפה הערבית.
    • הפגישות מתנהלות באמצעות: שיחות אישיות פנים מול פנים, וירטואליות וטלפוניות.
    • סטודנטים מהחברה הערבית זכאים לתוספת זמן של 25% בבחינות בתואר הראשון בלבד. הזכאות מוזנת אוטומטית במערכת על פי הנתונים שמולאו בטופסי ההרשמה.

     

    עולים חדשים:

    • עולים חדשים יוגדרו כל מי שתאריך עלייתם חל 10 שנים או פחות מיום תחילת לימודיהם במכללה והם יזכו לתוספת זמן אוטומטית למשך כל לימודי התואר הראשון אותו הם לומדים בעברית.
      כל התאמה נוספת תחייב בדיקה של יועצות ויועץ אתגרים.
    • סטודנטים עולים חדשים מוזמנים לפנות למרכז אתגרים לקבל סיוע בהתאם לצרכיהם.
    • סטודנטים המוכרים כעולים חדשים על פי הקריטריונים הנ"ל זכאים לתוספת זמן של 25% בבחינות . הזכאות מוזנת אוטומטית במערכת על פי תעודת עולה שהוזנה במערכת.

     

    קורסי עברית:

    מחמוד זייאד, רכז קורסי העברית mahmoudza@jmc.ac.il
    שעות קבלה בתיאום מראש בלבד: יום שני 11:00-15:00 ויום חמישי 11:00-15:00

  • סטודנטים ילידי אתיופיה או סטודנטים שהוריהם עלו מאתיופיה.

    דורית סהלו, רכזת סטודנטים מהחברה האתיופית: doritsa@jmc.ac.il

    שירותי הייעוץ כוללים סיוע בתחומים אקדמיים, מנהלתיים וחברתיים:

    • היכרות עם מעטפת הסיוע לסטודנטים מהחברה האתיופית.
    • ליווי בתהליך הקבלה.
    • ליווי אישי ותמיכה במהלך הלימודים.
    • תיווך למלגות.
    • ייעוץ והפניה לגורמי טיפול במידת הצורך.
    • סדנאות היכרות עם התרבות האתיופית, העשרה ותומכות למידה.
  • סטודנט יוכר כבוגר חינוך חרדי, במידה ומוסד הלימודים האחרון בו למד טרם כניסתו לאקדמיה מוכר כמסגרת חרדית.

    • היכרות עם מעטפת הסיוע לסטודנטים בוגרי החינוך החרדי.
      לקבלת פרטים, ניתן לפנות במייל: etgarim@jmc.ac.il
    • סטודנטים המוכרים כבוגרי החינוך החרדי זכאים לתוספת זמן של 25% בבחינות בשנה א בלבד. 
    • ליווי אישי ותמיכה במהלך הלימודים.
    • ייעוץ והפניה לגורמי טיפול במידת הצורך.
    • לצורך קבלת המעטפת יש להציג מסמכים המאשרים כי הסטודנט/ית בוגר/ת החינוך החרדי ניתן לשלוח את המסמכים דרך פניות מינהליות באורביט/ הגשת בקשה למרכז אתגרים.
  • הסטודנטים מוזמנים לתאם פגישה עם הצוות המקצועי במרכז להתאמת תכנית סיוע במקרה של קשיים לימודיים.
    התיאום ייעשה דרך פניות מינהליות באורביט - הגשת בקשה למרכז אתגרים.

    קישור לפנייה מקוונת דרך האורביט: הגשת בקשה למרכז אתגרים

שירותי המרכז

  • ייעוץ אישי בעברית ובערבית.
  • מענה על שאלות כלליות בנושא לקויות למידה, השלכותיהן ודרכי התמודדות.
  • סיוע וליווי אישי לסטודנטים המתמודדים עם לקויות למידה.
  • סיוע וליווי אישי לסטודנטים עם מגבלות גופניות, רגשיות או נפשיות המשפיעות על הלמידה.
  • הפניה לאבחון במקרה הצורך.
  • סיוע וליווי פרטני לסטודנטים בשיפור כישורי למידה.
  • פעילויות לסטודנטים ולסגל בנושא חוסן אישי וקהילתי.
  • תמיכה כוללת במשרתי מילואים בשיתוף הדיקנט והחוגים.
  • סדנאות בתחום מיומנויות למידה: במרכז מועברות סדנאות להקניה ולשיפור מיומנויות למידה. הסדנאות מקנות אסטרטגיות למידה מותאמות לקורסים אקדמיים והתמודדות עם מבחנים. הסדנאות מקנות אסטרטגיות למידה מותאמות לקורסים אקדמיים והתמודדות עם מבחנים. 
  • התאמות במבחנים: מיועדות לסטודנטים זכאים על פי הקריטריונים הנהוגים באקדמיה.
  • חונכויות אישיות וקבוצתיות - על פי החלטת הצוות המקצועי וזמינות חונכים.
  • קורסי עברית לחייבים.
  • קורסי קיץ לחייבים.
  • מרכז כתיבה עבור סטודנטים לתואר ראשון.

יצירת קשר

קבלת קהל במרכז אתגרים בימים ראשון עד חמישי בתיאום מראש

9:00-14:00
בניין הלמסלי, קומה 5.
טלפון: 02-6291910
מייל: etgarim@jmc.ac.il

ניתן לפנות למרכז אתגרים דרך פניות מינהליות באורביט- הגשת בקשה למרכז אתגרים.

התאמות

  • התאמות בבחינות מיועדות לסטודנטים זכאים על פי הקריטריונים הנהוגים באקדמיה ובאישור מרכז אתגרים בלבד.

    חשוב מאד לקרוא את ההנחיות המפורטות בקישור זה ולנהוג על פיהן.

    הגשת אבחונים או אבחנות רפואיות לצרכי התאמות:

    • לבדיקת זכאות להתאמות בבחינות יש להגיש בקשה למרכז אתגרים בפניות מינהליות באורביט לקביעת פגישה עם הצוות המקצועי במרכז.
    • ניתן להגיש אבחונים, אבחנות רפואיות  ובקשות להתאמות עד חודש לפני תחילת תקופת הבחינות בכל סמסטר.
    • לפני שניגשים לאבחון כלשהוא.
    • לפני שניגשים לאבחון כלשהוא מומלץ לתאם פגישה מסודרת לייעוץ לפני אבחון עם יועצות מרכז אתגרים.

     

    מספר דגשים לגבי התאמות:

    • ההתאמות אינן תקפות למטלות בקורסי מעבדה, קורסים מעשיים,  קורסי מרפאות ולעבודות.
    • לגבי כל סוגי האבחונים והאבחנות, המרכז האקדמי שומר לעצמו את הזכות שלא לקבל את ההמלצות בדו"ח האבחון, כולן או מקצתן, או לדרוש מן התלמיד אבחון נוסף.

     

    התאמות הדורשות זמן נוסף לבחינה/בוחן

    1.    בבוחן קצר (עד 1/2 שעה מזמן השיעור)- אם לא ניתן לאפשר לסטודנטים זכאים זמן נוסף (בשל נוכחות סטודנטים שאינם זכאים לתוספת זמן) סטודנטים הזכאים לתוספת זמן יקבלו 5 נקודות נוספות לציון שהושג ללא ההתאמה.

    2.    בבוחן של 1/2 שעה ומעלה– חובה לאפשר לסטודנטים לממש את זכאותם לתוספת זמן (מוטב לקיים את הבוחן בסוף השיעור לצורך מתן ההתאמה).

    3.    בחינה – סטודנטים יקבלו את תוספת הזמן המגיעה להם בכפוף לאישור מרכז אתגרים.

    4.    כל האמור לעיל יחול גם על סטודנטיות בהריון שתהיינה זכאיות לתוספת זמן בכפוף לאישור תקף מדיקנט הסטודנטים.

    התאמות הקראה / הקלדה – סטודנטים הזכאים להקראה ו/או להקלדה על גבי מחשב

    1.    בבוחן בזמן השיעור- לא ניתן לאפשר לסטודנטים לממש את הזכאות להקראה/הקלדה ולכן סטודנטים הזכאים להתאמות האלה יקבלו 5 נקודות נוספות לציון שהושג ללא ההתאמה.
    2. בחינה סופית - זכאים להקראה / הקלדה – יקבלו מחשב נייד ממרכז אתגרים בתאום מראש על פי הכללים שמרכז אתגרים מפרסם לקראת הבחינות  או ישובצו מראש למעבדות מחשבים.

     

    התאמת דף נוסחאות מורחב לבחינה

    בכל המבחנים בהם מאפשרים המרצים להשתמש בדף נוסחאות, יקבלו כל הסטודנטם הנבחנים דף נוסחאות המורחב ביותר האפשרי שלא פוגע במהות הנבחנת.

    לא יינתן דף מורחב יותר.

    את הדף ינסחו המרצים והוא יינתן יחד עם טופס הבחינה.

    בסיום הבחינה יש לצרף את דף הנוסחאות למחברת הבחינה ולהגיש למשגיח.